
του Γιώργου Χατζηκωνσταντίνου*
(Οι συνθήκες, Οι ολιγάρχες, Η γκρίζα περίοδος, Τα πολυεθνικά μεγαθήρια, Η τεχνοδομή, Η κρίση, Οι ευαγγελιστές των αγορών και η Ελλάδα, Η Τραγωδία και το Δράμα, Περί ορθού λόγου, Τα κουραστικά «κλισέ», Τι ζητούν και τι δε θέλουν, Πανούργο σχήμα πρωθύστερο, Και η σκοπιμότητα της λειτουργία του συστήματος;,Η συνειδητοποίηση της ανακολουθίας, Πρώτα η ελευθερία)
Αναδημοσίευση ενός παλαιότερου άρθρου που τεκμηριώνει επιστημονικά και πολιτικά υπαρκτές βασικές πτυχές της παγκοσμιοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος με βιβλιογραφικές αναφορές (Δημοσιεύθηκε το 22/11/2012)
«ΟΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΕΣ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΩΝ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΩΝ»
του Γιώργου Χατζηκωνσταντίνου*
Οι συνθήκες

Η
ευκαιρία δόθηκε τότε, πριν 23 χρόνια (σημ. τριάντα από το 2020), στα 1989-1990. Ο κινηματικός
συντηρητισμός που καλλιεργούνταν ήδη συστηματικά επί χρόνια στα
αμερικάνικα και ευρωπαϊκά think tanks (2), απηχώντας μονεταριστικές και νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις, έκρινε κατάλληλη τη στιγμή για την αντεπίθεση και την τελική revanche απέναντι στην κάθε μορφή κρατικού ή κοινωνικού παρεμβατισμού.
Χιλιάδες
«ειδικοί» χρηματοοικονομολόγοι και γιάπηδες, φερέφωνα μιας δήθεν
επαναστατικής συνταγής, υπηρέτες δε πιστοί της ανερχόμενης δύναμης του
χρήματος και της καθόλα δήθεν φυσιολογικής συμπεριφοράς των αρπακτικών
«αγορών», τέθηκαν επί το έργο. Δίπλα τους εκατοντάδες διεστραμμένοι
εγκέφαλοι, μη διστάζοντες ποτέ να προσομοιάσουν την κοινωνία με ζούγκλα,
πιστοί στις αντιλήψεις που δέχονταν το φυσικό δίκαιο ως απολύτως
συμβατό με τις κοινωνικές συνθήκες, άδραξαν την ευκαιρία για πολιτική,
οικονομική επιτυχία και ανέλιξη.
Βάφτισαν
την μωροφιλόδοξη πρότασή τους «παγκοσμιοποίηση» και με
επιχειρηματολογία και υποσχέσεις που έτερπαν την ακοή των ανυποψίαστων
ανθρώπων της καθημερινότητας, επέβαλαν αριστοτεχνικά και με μέθοδο την
νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποιητική συνταγή ως αναπόφευκτη και κατέστησαν
τις χρηματοοικονομικές «αγορές» δυνάστες των κοινωνιών (3).
Δεν
δίστασαν ούτε μπροστά στον πόλεμο (Γιουγκοσλαβία, Αφγανιστάν, Ιράκ
κ.λ.π.), κάνοντας δια αυτού του τρόπου τη βία εργαλείο και μέσο για την
επίτευξη των σκοπών τους. Πρόβαλαν πανούργα την ασφάλεια ως αγαθό
υπέρτερο της ελευθερίας και την κατανάλωση ως το σαφέστερο αποδεικτικό
της ευημερίας. Και κατά τρόπο ξεδιάντροπο υπερχρέωσαν τον κόσμο
ολόκληρο, τα κράτη, τις κοινωνίες και τα νοικοκυριά, στο βωμό της
άκρατης κερδοφορίας τους, της προκλητικής βουλιμίας τους και της
απροκάλυπτης κερδοσκοπία τους. Γνώριζαν, ότι όποιος ελέγχει το χρέος των
εθνών, ελέγχει την ανθρωπότητα ολόκληρη.
Το
χρήμα από μέσο έγινε αυτοσκοπός, θεότητα και αξία υπερέχουσα και η
αναδιανομή του εισοδήματος και του πλούτου υπέρ των κατεχόντων έγινε και
πάλι Νέα Τάξη Πραγμάτων.
Οι
συνθήκες το επέτρεπαν. Το αντίπαλο δέος είχε εκλείψει. Η
σοσιαλδημοκρατία υποχωρούσε, βάζοντας άφθονο νερό στο κρασί της. Κατά
τρόπο συχνά δυσερμήνευτο, έμελλε δυστυχώς αυτή, να εφαρμόσει
ανερυθρίαστα τη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποιητική συνταγή της
χρηματοοικονομικής λαίλαπας. Η Ευρώπη συντηριτικοποιούνταν. Και γέμισε ο
κόσμος ολόκληρος με «φούσκες» και μηχανισμούς δυσθεώρητους, δύσκολα
κατανοητούς από τον απλό νου.
Οι
πολίτες στον κόσμο, στην Ευρώπη και βέβαια στην Ελλάδα, βομβαρδίστηκαν
με απίθανους νεολογισμούς αγγλοσαξωνικής προέλευσης, καθώς
αγγλοσαξωνική υπήρξε η συνταγή. Ειδικοί τεχνοκράτες φύτρωσαν παντού.
Προβλήθηκαν μάλιστα ως το «άλας της γης». Και έψαξαν μάταια και ως
αποδείχθηκε αναποτελεσματικά την αλήθεια στις οθόνες των υπολογιστών
τους, όντες ανήμποροι, οι αδαείς, να διακρίνουν τον καταρρέοντα
πραγματικό κόσμο πίσω από τις οθόνες, τα διαγράμματα, τους αριθμούς και
τις λογιστικές πράξεις των ανελέητων και δήθεν αδιαμφισβήτητων
υπολογισμών τους. Έκρυψαν μάλιστα και αλλοίωσαν συστηματικά την αλήθεια.
Πολλοί εξ αυτών πεπεισμένοι και οι ίδιοι για τον ορθολογισμό τους, μέσα
στην ατέλειωτη βουλιμία τους (golden boys) και στην ναρκισσιστική πίστη τους στην αμφιλεγόμενη σήμερα πλέον ευφυΐα τους (4).
Οι ολιγάρχες

Κι
έφτιαξαν, ουσιαστικά ανεμπόδιστοι, το απαραίτητο γι’ αυτούς θεσμικό και
νομικό πλαίσιο, κι επέβαλαν παγκοσμίως συμβάσεις, συνθήκες και θεσμούς
οργανωτικού και άλλου χαρακτήρα που θα προστάτευαν, ως πίστευαν, εσαεί
την ύπαρξη και τη συνέχεια της διεστραμμένης νεοφιλελεύθερης συνταγής
τους που θα εξασφάλιζε βέβαια την ευδαιμονία και την κυριαρχία τους.
Κήρυξαν έτσι, συνειδητά, τον πόλεμο κατά της κοινωνίας, στο βωμό ενός
παράδοξου συστήματος που θα μεγιστοποιούσε τα χρηματοοικονομικά τους
κέρδη θέτοντας την πραγματική οικονομία σε δεύτερη μοίρα.
Λησμόνησαν
όμως, οι αφελείς αυτοί και δήθεν «πεφωτισμένοι», μια βασική αρχή της
θεωρίας των πολύπλοκων συστημάτων. Τη βασική αρχή που ορίζει, ότι κάθε
σύστημα εξελισσόμενο πολυπλοκοποιείται, αλλά και πολυπλοκοποιούμενο
εξελίσσεται και αλλάζει (6). Όπως λησμόνησαν, επίσης, το βασικό νόμο της
θερμοδυναμικής οικονομικής, αυτόν της οικονομικής εντροπίας (7),
που ορίζει τόσο στην κλασσική, όσο και στη νεότερη μορφή του
(θερμοδυναμική της ανισορροπίας), ότι κάθε σύστημα ομοιομορφοποιούμενο
οδηγείται σε εντροπιακές φάσεις αυξημένης αταξίας και αποδιοργάνωσης με
κίνδυνο την τελική του κατάρρευση ή έστω την αναβολή αυτής, όταν
υφίστανται ακόμη περιθώρια και υπάρχουν επαρκείς μηχανισμοί παρέμβασης
και διαχείρισης της πολυπλοκότητάς του. Και το ερώτημα τίθεται μπροστά
μας αδυσώπητο : Υπάρχουν ;
Η γκρίζα περίοδος

Η
προβληθείσα και επιβληθείσα, παντοιοτρόπως, καταστροφική συνταγή
απηχούσε το «ρεαλισμό» της γκρίζας αυτής περιόδου που μετέτρεψε σταδιακά
την ευημερία σε εικονικότητα μέσω της συνεχούς υποβάθμισης της
πραγματικής οικονομίας και της αποσύνθεσης των εργασιακών σχέσεων και
του εργατικού δικαίου.
Η
κατάσταση εξελίχθηκε, όπως τούτο ήταν ζητούμενο, μέσα σ’ ένα κλίμα μιας
ψευδεπίγραφης, ως αποδείχθηκε, βεβαιότητας. Εξελίχθηκε μέσα σε κλίμα
δήθεν επαναστατικών «εκσυγχρονισμών» και απίθανων μεταρρυθμίσεων,
συνήθως απολύτως αντι-μεταρρυθμιστικού περιεχομένου (8). Οι κατακτήσεις
των κοινωνιών καταργήθηκαν εν μέσω διθυράμβων για το ευρωπαϊκό κεκτημένο
και για τα ανθρώπινα δικαιώματα που διαφοροτρόπως και κατά το δοκούν
ερμηνεύτηκαν. Περίσσεψε δε ο λόγος περί διαρθρωτικών αλλαγών, δίχως
βέβαια καμιά αναφορά για την κατεύθυνση, τον προσανατολισμό και τον
τελικό τους αντικειμενικό στόχο. Τα μεγάλα κεφαλαιοκρατικά συμφέροντα
προσανατόλιζαν τις περίφημες διαρθρωτικές αλλαγές στην κατεύθυνση της
εξυπηρέτησης των ιδίων τους συμφερόντων. Η αποθέωση της συσκότισης της
αλήθειας και της πανουργίας του λόγου!
Τα πολυεθνικά μεγαθήρια

Πολυεθνικά
μεγαθήρια έλεγξαν αυταρχικά, τόσο την παραγωγή, όσο και τη διανομή και
βέβαια την καινοτομία, προς ίδιο βέβαια αυτών όφελος. Και οι φοιτητές,
μετά υπέρμετρου ζήλου, διδάχθηκαν και διδάσκονται ακόμα σήμερα, ας
σκεφτούμε γιατί, το περίφημο εισαχθέν στα προγράμματα σπουδών των
οικονομικών και άλλων σχολών γνωστικό αντικείμενο «Πολυεθνικές
Εταιρίες». Τούτο μάλιστα, όταν άλλα γνωστικά αντικείμενα όπως η
Κοινωνιολογία, η Πολιτική Επιστήμη, η Φιλοσοφία της Οικονομίας, η
Επιστημολογία των Οικονομικών Επιστημών, η Οικονομική του Περιβάλλοντος,
ακόμη και η Ιστορία των Οικονομικών Θεωριών, είτε έχουν παντελώς
αποσυρθεί από τα προγράμματα σπουδών είτε έχουν ουσιαστικά υποβαθμιστεί.
Η
Νέα Τάξη Πραγμάτων και ο νεοφιλελεύθερος οικονομικός φονταμενταλισμός,
παρούσα και παρόν σ’ όλο τους το μεγαλείο! Το στοίχημα για το τέλος της
οικονομικής ιστορίας και των ιδεολογιών (9) έπρεπε πάση θυσία να
κερδηθεί. Άλλα όμως το μέλλον προοιωνίζονταν, καθώς η Επικούρεια
Παρέκκλιση (10) και οι δημιουργικές επιπτώσεις της δεν εννοούν, αιώνες
τώρα, να παραιτηθούν από τον ρόλο που τους έταξε η Ιστορία.
Οι
μεγάλοι χρηματοοικονομικοί και επιχειρηματικοί όμιλοι, με
εφευρετικότητα και οβιδιακές μεταμορφώσεις δεν παρέλειψαν να προβάλλουν
και κάποιο δήθεν κοινωνικό πρόσωπο μασκαρεμένο με προσχηματικές πτυχές
κοινωνικής ευαισθησίας (βλ. δωρεές, προγράμματα κοινωνικής επιμόρφωσης,
υποτροφίες, προσφορές, πολιτισμικές πρωτοβουλίες κ.λ.π.). Και στο βωμό
του ανταγωνισμού που ποικιλοτρόπως διαστρεβλώθηκε, τόσο ως έννοια όσο
και ως πρακτική (11), θριάμβευσαν παραδόξως οι συγχωνεύσεις και οι
εξαγορές επιχειρήσεων αποθεώνοντας το δυσεξέλεγκτο πλέον οικονομικό
μέγεθος.
Η τεχνοδομή

Κατάργησε
το σύνολο των εργασιακών σχέσεων, σταδιακά, συστηματικά, σε πολλά και
καίρια σημεία του κόσμου όπου οι εργαζόμενοι είχαν με αγώνες κατακτήσει
και κατοχυρώσει δικαιώματα. Χτυπώντας τους συχνά αδικαιολόγητους
συνδικαλιστές, χτύπησε ουσιαστικά τον ίδιο τον Συνδικαλισμό που όμως
είναι βασικός θεσμός της Δημοκρατίας. Χτύπησε τους μαζικούς χώρους, όπως
τα φοιτητικά κινήματα και άλωσε κι αυτά ακόμη τα Πολιτικά Κόμματα
καθιστώντας τα αναξιόπιστα στη συνείδηση των ανθρώπων, όχι βέβαια και
χωρίς την ευθύνη πλήθους πολιτικών ανδρών και κομματικών μηχανισμών.
Ονόμασε
ευελιξία την κατάργηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Έφτασε στο
σημείο να καταργεί τις Συλλογικές Συμβάσεις στο όνομα ενός ανταγωνισμού
αμφισβητήσιμου περιεχομένου. Τον βάφτισαν «ανταγωνισμό δι’ εσωτερικής
υποτίμησης» καταρρίπτοντας κάθε είδος οικονομικής επιστήμης πλην της
δικής τους απίθανα διαστρεβλωμένης ιδεοληψίας. Κι όλα αυτά, εν μέσω μιας
απίστευτης φιλολογίας περί δισεκατομμυρίων ευρώ και δολαρίων, περί CDS,
επιτοκίων και δημοσίων χρεών που ουδέποτε άλλοτε άνθισε τόσο. Τούτο δε
υπό το κράτος σκληρών πολιτικών αναδιανομής και λιτότητας που έθιξαν
βάναυσα τα εισοδήματα των μισθωτών, των συνταξιούχων, των αποταμιευτών
και της μεσαίας τάξης (12).
Η κρίση

Το
σύστημα, μάλιστα, που επέβαλε η φονταμενταλιστική συνταγή της
νεοφιλελεύθερης ουτοπίας, στήριξε με πάθος τις λογικές των
χρηματοοικονομικών αγορών και των αξιολογικών τους οίκων (απίθανης
σκοπιμότητας και άξιοι άμεσης κατάργησης οι τελευταίοι) φαλκιδεύοντας,
συχνά απροκάλυπτα και όπου τούτο ήταν δυνατό και τον Κοινοβουλευτισμό
και τη Δημοκρατία. Καθιερώθηκε η λιτότητα για τους αδύνατους, άνθισε η
κερδοσκοπία των χρηματοοικονομικών ομίλων, των συλλεκτών της διεθνούς
ρευστότητας, έφτασε στα ύψη η ανεργία και η ανθρωπότητα οδηγήθηκε στα
αδιέξοδα που βιώνει σήμερα ανίσχυρη προς το παρόν να προχωρήσει στις
επιβεβλημένες πλέον υπερβάσεις της.
Οι ευαγγελιστές των αγορών και η Ελλάδα

Παράλληλα
με τις επιπτώσεις της διεθνούς κρίσης που άμεσα δέχθηκε, ως ένας
ιδιαίτερα αδύναμος κρίκος, υπέστη και τα αποτελέσματα των δικών της
λαθών των οποίων η ερμηνεία εξακολουθεί να είναι αμφιλεγόμενη. Τούτο,
βέβαια, γιατί άλλη είναι η ερμηνεία των ισχυρών και άλλη η ερμηνεία των
αδυνάτων. Σε πολλά σημεία, η εικόνα, ακόμα σήμερα, δεν είναι απόλυτα
σαφής και η ασάφεια έδωσε τη δυνατότητα στους «ευαγγελιστές των αγορών»
(14) να μεταχειριστούν τη χώρα ως πειραματόζωο. Και παρά την αποτυχία
του πειράματός τους, στο επίπεδο της υπέρβασης της ελληνικής κρίσης,
εξακολουθούν να επιμένουν στη συνέχιση της διαδικασίας του, καθώς όντας
μεν πεπεισμένοι για την ορθότητα των οικονομικίστικων προσεγγίσεών τους,
ανησυχούν εντούτοις για το περίφημο «ντόμινο» που αν πραγματοποιηθεί θα
θέσει σε πραγματικό κίνδυνο την ύπαρξη των παγκόσμιων συμφερόντων τους.
Βαυκαλιζόμενοι, ότι η κατάσταση βελτιώνεται διεθνώς, εξακολουθούν να
εθελοτυφλούν μπροστά στην κρίση του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού.
Η Τραγωδία και το Δράμα

Στη
χώρα που γεννήθηκε η Τραγωδία, χιλιάδες χρόνια πριν, το νόημά της
αναβιώνει και πάλι απαράλλακτο. Όπως και η διάκριση αυτής από το νόημα
του Δράματος.
Στο
Δράμα υπάρχει αβεβαιότητα, όπως και μια σειρά συμπτώσεων που μπορούν να
επηρεάσουν την εξέλιξη των δράσεων και να επιβάλουν την τελική κάθαρση.
Η Τραγωδία δεν εξαρτάται από τέτοιες επιλογές. Σ’ αυτήν βασιλεύει το
αναπόφευκτο (15).
Στην
τραγική αυτή περιπέτεια του κόσμου που ως Έλληνες υποχρεούμαστε πλέον
να εμπλακούμε και να δράσουμε, παρά τις αυτοκτονίες που μας συγκλονίζουν
αυξανόμενες σε αριθμό, τις λοιδορίες που υφιστάμεθα από εταίρους και μη
εταίρους, την απαξίωση, τις προσβολές, τις διαταγές που δεχόμαστε και
τους αναξιοπρεπείς χλευασμούς των περίφημων ευρωπαίων συμμάχων μας,
οφείλουμε να επιλέξουμε ως στήριγμα το Δράμα. Κι όπως φαίνεται, αυτό
ενστικτωδώς επιλέγουμε, αποφεύγοντας να αποδεχτούμε την Τραγωδία. Γιατί
στον τόπο αυτόν του ήλιου και της θάλασσας γεννιέται πάντοτε η ελπίδα, η
ελπίδα που δύσκολα γεμίζει με φως τα σκοτεινά δάση των Φιλανδών και των
Γερμανών Νιμπελούγκεν, όπως και τις ψυχές των Ολλανδών Καλβινιστών και
των δήθεν φλεγματικών Εγγλέζων που δε θα μας επιτρέπου την είσοδο στη
χώρα τους αν τολμήσουμε να βγούμε από την ευρωζώνη, όπως ο πρωθυπουργός
τους δήλωσε, μη ανήκων βέβαια ο ίδιος σε αυτήν. Γιατί στον τόπο αυτόν
του ήλιου και της θάλασσας γεννιέται πάντοτε η ελπίδα που ενυπάρχει στις
αβεβαιότητες και στις συμπτώσεις του Δράματος και όχι βέβαια στο
αναπόφευκτο της Τραγωδίας.
Περί ορθού λόγου

Τα κουραστικά «κλισέ»

Τι ζητούν και τι δε θέλουν

Δεν
είναι ώρα, λέγουν, να κοιτάζουμε πίσω! Δεν είναι της στιγμής να
ψάχνουμε το παρελθόν! Οι κίνδυνοι για την πατρίδα είναι μεγάλοι και
παρόντες! Ας βλέπουμε μόνο μπροστά με ελπίδα στο αύριο, όλοι ενωμένοι!
Είμαστε όλοι επιβάτες στο ίδιο πλοίο (παράδοξη σκέψη αυτή)! Η
επανεκκίνηση της ανάπτυξης ενδιαφέρει και η σωτηρία των τραπεζών! Δεν
είναι ώρα για φιλολογία, ανάλυση και ερμηνεία της κρίσης, για το πώς
φτάσαμε έως εδώ! Ας αφήσουμε κατά μέρος το «τις πταίει;»! Σημασία έχει
να σταθούμε πρώτα στα πόδια μας και μάλιστα με τη μοιραία αυτή συνταγή
που ευθύνεται για το θλιβερό γεγονός ότι χάσαμε τη γη κάτω από τα πόδια
μας!
Δίπλα
σ’ αυτά, βέβαια, συνεχίζεται η προσπάθεια γενικευμένης κατά το δυνατόν
εμπλοκής του λαού στις συνεχώς αποκαλυπτόμενες ευθύνες και ενοχές. Η
συνενοχή όλων επιχειρείται να καταστεί κυρίαρχη αντίληψη, κοινός τόπος
στη συνείδηση των ανθρώπων. Καλλιεργείται συστηματικά μέσω των media αμβλύνοντας
την ενοχή των κυρίως ενόχων. Όλοι μαζί τα φάγαμε, λέγεται και ευρέως
κυκλοφορεί, απλοποιώντας τη συνθετότητα του προβλήματος και
επαληθεύοντας τους κινδύνους που αναδύονται από το γνωστό, αιώνες τώρα,
λάθος περί τη σύνθεση.
Και η σκοπιμότητα της λειτουργία του συστήματος;

Είναι,
όμως, επίσης κατανοητό. Η λογική της επιβληθείσας επί 23 και πλέον
χρόνια συνταγής τους, δεν πρέπει γι’ αυτούς, ούτε κατ’ ελάχιστο να
υποχωρήσει. Και μάχονται παθιασμένα γι’ αυτό. Γιατί τεράστια συμφέροντα
κτίσθηκαν πάνω σ’ αυτήν. Συμφέροντα που απομύζησαν το παγκόσμιο εθνικό
εισόδημα και τον πλούτο του λαού στο πλαίσιο μιας συστηματικά
επιδιωχθείσας άνισης ανταλλαγής και μιας άνισης διανομής εισοδήματος
απαράδεκτου περιεχομένου (περί αυτού τα στατιστικά στοιχεία βρίθουν και
είναι καταπελτικά) (16). Το Σύστημα πρέπει να συνεχίσει γι’ αυτούς την
πεπατημένη της χρηματοοικονομικής του πορείας. Νέα πλεονάσματα πρέπει να
δημιουργηθούν, δίχως σκέψεις και επικίνδυνους προβληματισμούς για το
ποια συμφέροντα καταβρόχθισαν τα παλαιά και με προοπτική να
ξανακαταβροχθίσουν στο μέλλον και τα νέα, όταν κάποτε, έλθει και πάλι το
πλήρωμα του χρόνου.
Είναι,
όμως, αποκαρδιωτικό. Ο καπιταλισμός βρίσκεται σε βαθιά εντροπιακή φάση
αποδιοργάνωσης. Και είναι γνωστό ότι, έως σήμερα, το σύστημα αυτό έδειξε
ότι επιτυγχάνει να προσαρμόζεται και να ξεπερνά τις εντροπιακές του
φάσεις. Εντούτοις, η εντροπία, δηλαδή η αυξανόμενη τάση αποδιοργάνωσης
των συστημάτων, έχει χαρακτήρα νομοτελειακό. Η τελική φάση της πλήρους
κατάρρευσης έχει τελικά την πιθανότητα 1 να επισυμβεί. Απαιτείται λοιπόν
προσοχή εκατέρωθεν. Και απ’ αυτούς που επιζητούν τη συνέχεια και από
εκείνους που εύχονται την κατάρρευση. Γιατί ζούμε πλέον αποδεδειγμένα το
τέλος της βεβαιότητας.
Πανούργο σχήμα πρωθύστερο

Παρά τα δεινά και τα σκάνδαλα των off shores
εταιριών, παρά τις αποδεδειγμένες σκοπιμότητες που εξυπηρετούνται
εκάστοτε από τους «αξιολογικούς οίκους», ουδείς μιλά σοβαρά για
κατάργηση αυτών ή έστω για σοβαρό και αποτελεσματικό έλεγχό τους. Και
αφήνονται έτσι ελεύθεροι αυτοί να συνεχίζουν το παιχνίδι τους υπέρ της
εθνικής και παγκόσμιας κερδοσκοπίας. Παίρνουν δε και δίνουν οι αναφορές
στις χρηματοοικονομικές αγορές, δίχως βέβαια καμία πραγματική και
ειλικρινή διάθεση για έλεγχο της ρευστότητας που αυτές διαθέτουν
στερώντας την από τις κοινωνίες και τα κράτη, χορεύοντας το χορό των
επιτοκίων και της κερδοσκοπίας. Ψελλίσματα μόνο για παυσίπονες ενέσεις
επικοινωνιακού εντυπωσιασμού, αιτιάσεις ανούσιες, υπεκφυγές και ημίμετρα
παγκοσμίως, αναποφασιστικότητα και αναβλητικότητα, αλλά και συχνά
έκδηλο δέος μπροστά στην οικονομική δύναμη που οι «αγορές» αυτές αφέθηκε
να διαθέτουν. Και τα ψελλίσματα αυτά, όπως και οι ενέσεις
επικοινωνιακού εντυπωσιασμού, δεν στοχεύουν σε τίποτε άλλο πέραν της
πάσης θυσίας διαφύλαξης μιας έστω και εύθραυστης και επιφανειακής
κοινωνικής ειρήνης, η διατάραξη της οποίας θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες
καταστάσεις.
Πανούργο
σχήμα πρωθύστερο; Μάλλον περί αυτού πρόκειται κι αυτό ως φαίνεται
καλλιεργεί την απαισιοδοξία, την παραίτηση, αλλά και την παρατηρούμενη
ψευδαίσθηση μιας πιθανής επιστροφής στο κατ’ εκτίμηση ευτυχέστερο
παρελθόν. Μπροστά στη μεθοδευμένη αυτή ανακολουθία, όπου η «σωτηρία»
προηγείται της «ερμηνείας» και της «ειλικρινούς εξήγησης», επικρατεί η
πιο παράδοξη αναμονή για το ξεπέρασμα του ξαφνικού εφιάλτη και την
επίσης ξαφνική επαναφορά στην προηγούμενη ευτυχέστερη πραγματικότητα.
Η συνειδητοποίηση της ανακολουθίας

Ύστερα,
κι αφού η αλήθεια αποκατασταθεί σ’ όλο της το φάσμα και στη σχετικότητά
της, ο λαός θα παλέψει για την Πολιτική λύση και την ανάπτυξη. Ανάπτυξη
που θα πάψει να εκλαμβάνεται ως απλή αύξηση του Α.Ε.Π., αλλά θα
συνοδεύεται με δίκαια κατανομή του οφέλους, με κοινωνική πρόνοια, με
προστασία του περιβάλλοντος και τόσα άλλα που συνθέτουν το πραγματικό
της περιεχόμενο. Θα γνωρίζει τότε πως θα αποφύγει, πως θα αντιμετωπίσει
την επανάληψη των ανοησιών, της ασυδοσίας των συμφερόντων, της διαφθοράς
και της αρπακτικότητας των επιτηδείων της πράξης και της σκέψης.
Σε
κατακλείδα και δυστυχώς για τους «ευαγγελιστές των αγορών», η αίσθηση
της αιωνιότητας και της βεβαιότητας καταρρέει. Γιατί αβέβαια είναι
βέβαια η ανθρώπινη περιπέτεια! Σήμερα κλίμα αλλαγής αναδύεται και
αντίστασης και αφύπνισης των λαών. Η σιωπή των αμνών τελειώνει. Οι
λιτότητες και οι λογικές των δήθεν ορθολογισμών (υπενθυμίζεται η γνωστή
φράση των πολιτικών «…..αυτή είναι η αλήθεια») και της επιλεκτικής
σοβαρότητας που στο εκάστοτε ιδεολογικό ή ιδεοληπτικό πλαίσιο ισχύουν,
δεν πείθουν πλέον και αμφισβητούνται βαθιά, και οι φόβοι υποχωρούν.
Πρώτα η ελευθερία

Οι
άνθρωποι επιθυμούν να είναι ελεύθεροι. Συνειδητοποιούν, όλο και
περισσότερο με θυμό, ότι κάθε τόσο τα πλεονάσματα που με κόπους
δημιουργούν, απομυζούνται ποικιλοτρόπως από τους ισχυρούς και τους
επικυρίαρχους. Συνειδητοποιούν και πάλι σταδιακά, ότι τα αγαθά της
Ελευθερίας και της Δημοκρατίας, του αυτοπροσδιορισμού και της
αξιοπρέπειας είναι υπεράνω του αγαθού της αμφίβολης ασφάλειας, της
σταθερότητας και της βεβαιότητας. Συνειδητοποιούν ίσως, και το ελπίζω,
ότι ναι, τίποτα δεν αξίζει όσο η ζωή, αλλά αν τίποτα δεν αξίζει
περισσότερο από τη ζωή, τότε η ζωή δεν αξίζει τίποτα (20).
*Καθηγητής Οικονομικής Θεωρίας Δ.Π.Θ.
(σημείωση από "ιστογραμμή": Ομότιμος πλέον καθηγητής Οικονομικής Θεωρίας ΔΠΘ)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
(1) ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Το οικονομικό σύστημα και η εξέλιξή του – από τον Adam Smith στην κρίση της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης» - Εκδ. Κριτική – Αθήνα – 2009.
(2) PAUL KRUGMAN: «Η συνείδηση ενός προοδευτικού» - Εκδ. Πόλις – Αθήνα – 2008 – σελ. 20-28.
(3)
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Και εβάφτισαν αυτή μεν παγκοσμιοποίησιν,
εαυτούς δε παγκοσμιοποιητάς» - Στο «Μύθοι και πραγματικότητες στην εποχή
της παγκοσμιοποίησης» - Εκδ. Πατάκη – Αθήνα – 2003.
(4) WILLIAM GREIDER : «Ο μανιακός καπιταλισμός» - Εκδ. Καστανιώτη – Αθήνα – 1999 – σελ. 9-37 (προλεγόμενα του καθηγητή Ν. Κοτζιά), 352-393.
(5) RENÉ PASSET : «L’ illusion néo-libérale» – Ed.Fayard – Paris – 2000, 2eme Ed. Champs/Flammarion – Paris – 2001, σε ελληνική μετάφραση με τίτλο : «Η νεοφιλελεύθερη ουτοπία» - Εκδ. Επίκεντρο – Θεσσαλονίκη – 2004
(6) RENÉ PASSET :
«Les grandes représentations du Monde et de l’ économie à travers l’
Histoire – De l’ Univers magique au tourbillion créateur» – Ed.LLL Les
liens Quilibèrent – Paris – 2010 – σελ.740,760-763,799-824.
ΓΕΩΡΓΟΣ
ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ : «Στα δεσμά του μυθοποιημένου οικονομικού
παραδείγματος» - Εκδ. Ελληνικά Γράμματα – Αθήνα – 1999 – σελ. 131-156.
(7) NICHOLAS GEORGESCU-ROEGEN :
«The Entropy Law and the Economic Process» – Harvard University Press –
Cambridge – Massachusetts – London – England – Printed in the U.S.A. –
1981.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
: «L’ incertain et la Thermodynamique du désequilibre en économie» –
Revue «Vie et Sciences Économiques» – no 118 – Paris – 1988.
(8) ΜΑΡΙΑ ΝΕΓΡΕΠΟΝΤΗ-ΔΕΛΙΒΑΝΗ : « Μεταρρυθμίσεις – Το ολοκαύτωμα των εργαζομένων στην Ευρώπη» - Εκδ. Λιβάνη – Αθήνα – 2007.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ – ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΥΡΑΚΗΣ : «Ο αντιφιλελεύθερος και
αναχρονιστικός χαρακτήρας του νεοφιλελεύθερου εκσυγχρονισμού : Μια
Πολανιοκεϋνσιανή ανάλυση» - Στο «Εναλλακτικές προσεγγίσεις της
ανάπτυξης» - Εκδ. Πατάκη – Αθήνα – 2008 – σελ. 43-91.
(9)
FRANCIS FUKUYAMA : 1) «La fin de l’ histoire?» – Ed. The national
Interest – 1989, 2) «La fin de l’ histoire et le dernier home» –
Traduction française – Canal (Denis-Armand) – Ed. Flammarion “Champs” –
Paris – 1993 και 3) «La fin de l’ histoire dix ans après» – Le Monde – 17/6/1993.
(10) ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΙΑΣ: «Η Θεμελιώδης Παρέκκλιση» - Εναλλακτικές Εκδόσεις – Θεωρία 21 – Αθήνα – 2004.
(11) ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Η ανατομία μιας εθνικής σωτηρίας» - Εφημερίδα «Ο Παρατηρητής της Θράκης» - 8/3/2012.
(12) ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Το οικονομικό σύστημα και…..» - op.cit. – σελ. 189-213.
(13)
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Η νεοφιλελεύθερη ουτοπία καταρρέει – Η
κοινωνία υπεράνω των αγορών» - Εφημερίδα «Ο Παρατηρητής της Θράκης» -
Κομοτηνή – 24/5/2012.
(14) K.DIXON: « Οι ευαγγελιστές των αγορών : οι Βρετανοί διανοούμενοι και ο νεοφιλελευθερισμός» - Εκδ. Πατάκη – Αθήνα – 2000
(15)
ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ: « Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα – Από τον Όμηρο στον
Ηράκλειτο» - Εκδ. Κριτική – Αθήνα – 2007 – σελ. 151-152.
(16) JEAN ZIEGLER : «Les Nouveaux Maîtres du monde et ceux qui leurs resistant»
– Ελληνική μετάφραση με τίτλο «Η ιδιωτικοποίηση του κόσμου και οι νέοι
κοσμοκράτορες» – Εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες – Αθήνα - 2004.
(17) KARL HEINZ ROTH: «Η Ελλάδα και η κρίση – Τι έγινε και τι μπορεί να γίνει» - Ελληνική μετάφραση – Εκδ. Νησίδες – Θεσσαλονίκη – 2012 – σελ. 64-87.
ZISIS
PAPADIMITRIOU – GEORGES HADJICONSTANTINOU: «Notes on neocapitalism –
unemployment and social exclusion – The case of Greece» - Annalles du
Congres de Rotterdam – Kluwer Academic Publishers – Boston – Dordrecht –
London – 1998.
(18) ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ: «Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα…..» - op.cit. – σελ. 163.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Ενάντια στην πανουργία του λόγου» - Εκδ. Επίκαιρα – Θεσσαλονίκη – 2006.
(19) GEORGE ORWUEL: «1984» - Εκδ. Κάκτος – Αθήνα – 1978.
(20) ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ: «Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα…..» - op.cit. – σελ. 159.
ΠΗΓΗ: http://akioe.gr/default.asp?node=page&id=9914
(Δημοσιεύθηκε το 22/11/2012)
..."ιστογραμμή"... tassodikas blog